Kasvukursil

Aasta perefirma lugu: kolmandiku turust haaranud Pro Optika jahib uut kasvu

Autor:
Bruno Lauri,
Katriine Mark,
Mai Kroonmäe
insight featured image
Saate teemad

Prillipoekett Pro Optika ostis möödunud aastal oma konkurendi Pere Optika. Sellega kahekordistasid nad oma kaupluste ja meeskonna arvu. Laienenud optikaäri sihib uuest aastast taas tugevat kasvu, selgub saates „Kasvukursil”.

Konkurendi ostmine on pärast 1990. aastail Võrumaalt välja murdmise kõrval Pro Optika jaoks üks pöördelisemaid hetki. Pärast ühinemist kuulub ettevõttele 50 kauplust üle Eesti.

Prillipoeketi asutas 1980. aastate lõpus Võru naine Varju Lauri, kes otsustas pärast riiklikus optikas töötamist oma äri rajada. Emale läks appi prille tegema poeg Bruno, kes võttis ühel hetkel juhtimise üle. Möödunud aastast on firma eesotsas aga kolmas põlvkond: Bruno tütar Katriine.

Pereäri on suutnud aastakümneid areneda, sest õigel hetkel on ära tabatud, et noortel on ambitsiooni ja tahe areneda. „Peamine on see, et ise ei oleks pidur ees. Tahad olla kõiges parim ja ise ära teha, aga pead aru saama, et nüüd on aeg anda noortele tegutsemisrõõmu. Vastasel korral nad näevad, et selles ettevõttes ei ole midagi teha ja mõtlevad, et ah, mis minu sõna maksab ja niikuinii ise otsustad,” jagab Bruno oma kogemust.

Tema ema Varju andis talle 1990ndatel vabad käed: „Tahad Tallinnasse minna? Mine!” Ka juhi rolli jõudis Bruno orgaaniliselt. Otsest kokkulepet, et nüüd on tema juht, ei olnudki. Ema hoidis Lõuna-Eesti kauplusi joone peal ja Bruno püüdis ettevõtet kasvatada ja arendada.

Katriine sõnul andiski isa julge pealehakkamine ärile suure tõuke. „Varju oli tark naine ja nägi ära, et Brunol on palju rohkem anda.” Nüüd püüab Bruno järgida oma ema tarkust – annab Katriinele ettevõtet üle ja on praegu mentori rollis.

Firma etteotsa asus kolmas põlvkond

„Eelmisel aastal sai küll juhtimine üle antud, aga teadlik arendamine on käinud kõik need 15 aastat, mis ma olen ettevõttes olnud. See on käinud samm-sammult, ei ole peale surutud. Isa on ära taibanud – ja võib-olla ma ise ka –, mis ühel või teisel hetkel mind kõnetab,” rääkis Katriine.

Perest on talle kaasa tulnud tugev ambitsioon ja soov olla alati parim oma valdkonnas. Isa on andnud erinevates rollides vabadust ja Katriinet tõukab ka tagant tahe ise otsustada ja ära teha. Just samm-sammult toimunud areng on põhjus, miks Katriine möödunud aastal juhikoha vastu võttis.

„Ilmselgelt oli ka hirmus, aga tore on see, et ma tunnen, et see roll ja koht on õiged ja tugi ei ole ju kuhugi kadunud. Isal on väga palju praegu veel anda ja kui kuskilt peaks ka jääma vajaka, siis on alati võimalik kõrvalt lisa küsida.“

Pro Optika pikaajalise nõustaja Grant Thornton Balticu partner ja kliendikogemuse juht Terje Liiv näeb samuti, et pereettevõtete tugevus on noorte ambitsioonis ja vanema põlvkonna usalduses noori kaasata. „See ei ole iseenesestmõistetav. Keegi ei pea minema pereettevõttesse tööle. Keegi ei pea võtma pereettevõtte juhtimist üle. Kindlasti on turul ka teisi näiteid.”

Tema sõnul võib juhi värvata väljast või edutada palgatöötajat. Kuid pereringis nähakse aastaid kõrvalt, kuidas asju aetakse, milline on vastutus ja sära, see annab eelise. Sisemine tung oma heaolu nimel töötada tuleb orgaaniliselt. „Ka koostööpartnerile annab see hoopis teistsuguse vastutuse, sest sind võetakse siseringi ja sedasi nõuad ka iseendalt rohkem,“ kinnitas Liiv.

„Sa oled oma perenimega, oma näoga väga seotud selle ettevõttega. See on tahe oma perekonna mainet hoida, samuti lähedus oma meeskonnaga. Meeskonnad saavad kohe aru, kui see lähedus hakkab kaduma. Oledki suurema vastutusega ja oled rohkem olemas – see viib edasi,” loetles Katriine pereäri tugevusi.

Suur tehing tõi muutusi

Mõte konkurent osta käis perekonnal peast läbi juba aastal 2019, kuid koroona, sõda Ukrainas ja muud raskused viskasid idee teostamisele kaikaid kodaratesse, tunnistas Bruno. Kuniks Pro Optika nõustaja sai 2023. aasta veebruaris esimese kõne.

Grant Thornton Balticu partneri ja õigusvaldkonna juhi Kristel Tiitsi sõnul on omandamistehing päris pikk protsess, mis võtab reeglina aega aasta-poolteist.

Esimesest kõnest kuid hiljem sai Pere Optika esimese mittesiduva pakkumise, suvi läbi kestsid läbirääkimised, detsembris tehti hoolsusaudit ja ostuleping sõlmiti märtsis 2024. Septembris toimusid viimased tehingud, sest ost käis osade kaupa. Kuna kaks valdkonna esirinnas tegutsevat firmat koondusid, oli vaja luba ka konkurentsiametilt.

„Kasvamine on andnud nii palju uusi tahke. See paneb meid kultuurilist vundamenti looma ja ma arvan, et me jõuame ettevõttena päris kaugele. Kui varem oli ettevõte rohkem perekonna käes, siis nüüd peame kaasama juhte ja selle jaoks on vaja luua süsteeme,” kirjeldas Katriine edasisi samme.

Samal ajal on tulnud tekitada usaldust Pere Optika inimestes ja olla olemas senisele tiimile. See on tegevjuhi sõnul nõudnud üsna palju aega ja energiat. „See ei ole nii lihtne, kui võib-olla tundub. Ei ole päris üks pluss üks.”

Pro Optika valiti tänavu aasta pereettevõtteks. Seitsme kategooria parimad ettevõtted valisid välja EIS ja Eesti Tööandjate Keskliit.

Perefirma tulevik

Nii isa kui ka tütar nõustuvad, et ambitsioon on olla turu eelistatuim optikaettevõte – kui mõeldakse prillidele, tuleb silme ette Pro Optika.

Plaanidesse kuulub ka ettevõtte pidev arendamine. „Ma olen täiesti veendunud, et me suudame järgneval kahel-kolmel aastal väga edukalt kasvu tuua,” ütles Bruno.

Praegu tegeleb pereäri ka harta loomisega. Küll aga leiab Bruno, et klausleid pereäri juhtimise kohta pole vaja sinna lisada. „Kui pereettevõte on olukorras, kus tunneb, et tarkusest jääb puudu, tuleb värvata juht väljast, kes toob uue kasvu. See on täiesti normaalne, lihtsalt see hetk tuleb ära tunda. Praegu mina tunnen, et Katriine on ettevõtte juhtimiseks suuteline ning mina annan talle võimaluse kasvada ja areneda. Samas ei pea eluaeg prillimüüja olema. See on nende otsus,” lisas ta.

Ka Katriine leiab, et kui mingil hetkel tekib arusaamine, et ta täidaks mõnes muus rollis paremini eesmärki, on vaja värvata väljastpoolt väga tegus juht. „Elame-näeme. Praegu panen ennast hea meelega proovile, õpin ja arendan ettevõtet, iseend ja meeskonda,” lausus ta.

Kuulake saatest „Kasvukursil”, kuidas pereäri köögis aastaid vaid prille valmistati, mis on isa ja tütre arvates põlvkondadevahelised erinevused ja kuidas pereäris suhteid hoida.

Kuulake saadet

Kuulake „Kasvukursil“ kõiki saateid järgi meie teemalehel

Võtke meiega ühendust

Intervjueeris Mai Kroonmäe

Fotol vasakult paremale: Kristel Tiits, Bruno Lauri, Katriine Mark, Terje Liiv

Foto autor: Mai Kroonmäe