Raamatupidamisteenused

Mis toimub raamatupidamise turul?

ContributorName(contributor, true)
Autor:
Gaily Kuusik Grant Thornton Baltic 2023
Contents

Raamatupidamisbüroode käekäiku mõjutab ennekõike see, kuidas käib meie klientide käsi ja kuidas suudetakse muutustega kohaneda.

Viimase aasta jooksul on selgelt näha, et nii riigi sekkumine krüptovaldkonnas tegutsemise reeglistiku loomisel kui ka krüptoturul toimunud suured kokkuvarisemised (näiteks krüptobörs FTX) on krüptoärihuviliste hulka oluliselt kärpinud. Kui varem saime igal nädalal mitmeid kõnesid ja e-kirju krüptovaldkonnas äri alustanud ettevõtjatelt, siis praegu on sisuliselt see turg Eestis olematu.

Siiski ei näe ma seda valdkonda mustades värvides, sest need ettevõtjad, kes praegu Eestis jätkuvalt tegutsevad, on oma sisemiste protsesside ja äririskide määratlemisel väga tugeva kodutöö teinud ning see annab usku ka selle valdkonna jätkusuutlikkusse. Digipööre krüptoettevõtete raamatupidamises on aga teinud mõne aastaga väga olulise sammu edasi, pakkudes nüüd võimalusi tehingute info koondamiseks ja süstematiseerimiseks.

Bürood ja ühemehefirmad

Raamatupidamisteenuse hinna ja kvaliteedi suhe muutub aina olulisemaks. Millest hind ja kvaliteet olenevad? Raamatupidamisteenuse pakkujad saab Eestis jagada kaheks – bürood ja üksiktegijad. Ei ole võimalik konkureerida ega ka võrrelda üksikut teenust pakkuvat raamatupidajat raamatupidamisbürooga. Isegi kui  üksik raamatupidaja on väga heade erialateadmistega ja oskuslik, on büroo ja üksiktegija kulubaasid kardinaalselt erinevad, sest bürood ei saa ega või kõrvale vaadata andmekaitse, infoturbe, rahapesu tõkestamise ja ka töötajate asendamisega seotud kuludest. Sellest tulenebki hinnaerinevus.

Samuti on inflatsioon sundinud teenusepakkujaid oma hinnastamismudeleid üle vaatama. On selge, et viimase aasta enam kui 20% inflatsiooni ei ole kohe võimalik üle kanda klientidele ei raamatupidamisteenuse pakkujatel ega ka meie klientidel oma kundedele. Nii otsivad juhid endiselt võimalusi teenuse hinnatõusuks. Majanduse ebastabiilsusest annab kindlasti märku ka see, et kulude juhtimine on järjest enam fookuses nii klientidel kui ka raamatupidamisettevõtetel endil.

Teenuse kvaliteedi kohta annab aimu seegi, kas Eesti Raamatupidajate Kogu on raamatupidamisteenuse osutajale väljastanud kvaliteedimärgise. Märgisega ettevõtteid on praegu 18 ja nende seas on nii suuri kui ka väiksemaid büroosid. Näen väga positiivse trendina, et raamatupidaja kutsetunnistusi on järjest enam väärtustama hakatud ning märgatud. See on hea samm parema ja kvaliteetsema teenuse ning ausama raamatupidamise turu suunas.

Palgatõusu ja hinnatõusu spiraal

Jah, ei saa mainimata jätta, et bürood on pideva ja tugeva kogenud töötajate leidmise ja värbamise surve all, sest konkurents oskuslikule tööjõule on suur. Inflatsiooni mõjust ei saa mööda ka siin, mis tähendab, et töötajate ootus palgakasvule on suur ja seetõttu on heade töötajate hoidmine järjest keerulisem, sest inflatsiooni võrra palka tõsta ei ole võimalik.

Töötajate seisukohast on lisaks palgakasvule järjest olulisemaks muutunud ka tööaja ja töökoha paindlikkus ning töökoormus. Võttes arvesse, et enamik raamatupidajaid on Eestis naised, siis tasakaalustamaks kodu, pere ja töö rolle eelistatakse üha sagedamini osakoormusega tööd, mis tähendab, et juhtidel on suurem roll inimeste toetamisel ja haldamisel.

Popimate teenuste valik on muutunud

Uutest trendidest raamatupidamises saab kindlasti välja tuua järjest kasvava nõudluse palgaarvestuse teenuse järele. Kui varem oli palgaarvestuse sisseostmine tavapärane eelkõige välismaise taustaga ettevõtete jaoks, siis nüüd näeme üha enam Eesti kliente, kes soovivad kas andmekaitse või ajasurve tõttu teenusepakkujalt palgaarvestuse teenust osta.

Samuti on märgata klientide suuremat soovi kasutada üht teenusepakkujat kõigi oma ettevõtte tugiteenuste jaoks – olgu selleks siis mõne töölepingu ülevaatamine või raamatupidamise korraldamine näiteks Baltikumis. Suurema pildi nägemine ja seeläbi kliendi äri toetamine muutub üha olulisemaks. Raamatupidaja ei ole enam pelgalt palgaarvestaja või deklaratsioonide esitaja. Raamatupidaja on kui kaardilugeja, kes suunab ettevõtte juhte sisukamaid lahendusi otsima.

Programmist olulisem on inimene

Kindlasti ei kao lähiaastatel ka infotehnoloogia teemad – olgu selleks siis masin-masin liideste suurem kasutuselevõtt või ChatGPT ja teiste taoliste tehisintellektide kasutamine. Positiivsena saab kindlasti välja tuua ka selle, et enam ei otsita lihtsalt digitaalseid lahendusi, vaid järjest enam analüüsitakse ka tegelikku ajavõitu ja kuluefektiivsust lahenduste valimisel.

Raamatupidamisbüroode väljakutse on pakkuda klientidele teenust sellisena, et kord sisestatud arveid või kord loodud töötaja tööaja tabelit suudaksid eri tarkvarad kasutada vaid mõne nupuvajutusega – programmide omavahelised liidestused on kindlasti järgnevate aastate võtmesõna. Siiski, hoolimata tehisintellektidest ja nutikatest tarkvaradest on lõpuks kõige olulisem oskuslik raamatupidaja, kes lisaks programmidele suudab mõista ka äri selle taga.

Artikkel avaldati esmalt 15. augustil 2023 lehel Raamatupidaja.ee.

Kas Teil on küsimusi?

Kui Teil on sarnased väljakutsed ja Teil tekkis küsimusi, võtke palun ühendust meie spetsialistidega.