Aasta ettevõtja

Eesti aasta ettevõtja: kõige suurem oht on laiskus

Gerli Soosalu Gerli Soosalu

9. märtsil kuulutas Ernst & Young välja Eesti Aasta Ettevõtja 2017 konkursi laureaadid. Tiitli said pakiautomaatide ja robotite tootja Cleveroni ning veebikaubamaja ON24 omanikud ja juhid Arno Kütt ja Peep Kuld. Meil on väga hea meel, et Cleveron on ühtlasi Grant Thornton Balticu auditiklient!

Kasutasime juhust ja küsisime Arno Kütilt paar küsimust.

Te olete viimaste aastatega väga kiiresti kasvanud. Kas oskate välja tuua, mis aitab Teil olla edukas?

Kuigi maailmas räägitakse, et kuula oma klienti, vii läbi kliendiküsitlusi ja arenda selle alusel oma toodet või teenust, siis minu arvates see edu ei too. Kliendid toovad oma mõtetena välja selle, mida nad on kuskil juba näinud. Seega neid ideid järgides saame ainult kopeerida. Edu toob pigem see, kui astud kliendi kingadesse ja mõtled, mis on see, mida klient tegelikult vajab ja ootab.

Sama mõtte on välja toonud Henry Ford, kes ütles, et kui ta oleks kuulanud kliente, siis oleks ta jäänud tootma hobuste jõul veetavaid sõidukeid. Inimesed ei oleks osanud ette näha, et on võimalik leiutada mootori jõul liikuvad masinad.

Teine oluline tegur on meeskond. Tuleb ehitada tugev meeskond, kes koosneb vaid parimatest spetsialistidest. Ka siin võib tuua paralleeli: kui jalgpallimeeskonnas ei ole kõik tugevad mängijad, siis see meeskond võitjaks ei saa.

Kolmas tahk võiks olla avatus – ära karda kasutada välist vaatlejat. Väikeses ettevõttes on keeruline ära tabada, millal on see õige hetk ja millised peavad olema edasised sammud, et teha hüpe järgmisele tasemele. Ise kogu aeg oma äri sees olles võivad olulised asjad märkamata jääda. Väikeses ettevõttes juhib juht spetsialisti. Suures ettevõttes juhib juht juhti.

Siin peavad väikese ettevõtte juhid ära tabama, millal on aeg oma prioriteedid ja tööülesanded ümber hinnata ning meeskonda laiendada.

Mitte kõik kiirelt kasvavad ettevõtted ei ole püsivalt edukad. Sageli ei tule nad kiire kasvuga toime ja nende äri ebaõnnestub. Kas saate meiega jagada ka mõnda ebaõnnestumist või tagasilööki?

Kõige suurem oht on laiskus. Ei tohi jääda mugavustsooni ootama, et edu jääb iseenesest igavesti kestma. See kogemus on meil olemas. Meil olid paari aasta eest mitme aasta tellimused ette olemas ja kliendilt lubadus, et nende äri laieneb ja tellimused jätkuvad. Siis aga vaatas klient oma tegevuse üle ning peatas laienemisplaanid. Olime ootamatult fakti ees, et uusi oodatud tellimusi ei tulegi ja meie plaanides on suur auk. Siit moraal – ei tohi mugavaks muutuda. Müügi ja uute koostööpartnerite leidmisega tuleb tegeleda järjepidevalt kogu aeg. Paigalseis on juba stagnatsioon.

Milline on Teie tulevik? Mis on Teie jaoks tulevik?

Praegu on maailmas pakiautomaate võib olla kümne tuhande ringis. Sularahaautomaate on maailmas umbes kolm miljonit ja sularaha väljavõtmine on täiesti loomulik tegevus. Usume, et kümne aasta pärast on maailmas sama palju pakiautomaate ja Cleveron on nende tootmises turuliider.

Räägime paar sõna ka konkurentidest.

Pakiautomaatide maailmas on buumieelne seisund. Eestis ja Soomes, kes on pakiautomaatide turul liidrid ja teenäitajad, on pakiautomaadi kasutamine loomulik. Eestis liigub juba üle 50% pakkidest läbi pakiautomaatide. Muu maailm hakkab ka vaikselt selle lahenduse eelistest aru saama ja kui see juhtub, on oodata kiiret ja suurt kasvu.

Konkurente meil muidugi on. Maailmas on praegu umbes 20 pakiautomaatide tootjat, kellest mitmed suuremad asuvad Hiinas. Samas võime uhkusega öelda, et täna on Cleveron see, kelle pealt kopeeritakse ja kes on teerajaja. Kopeeritakse peaasjalikult roboteid ja pakiautomaate endid. Tegelikult on edukuse võti hoopis täislahenduse pakkumine. Kapist üksi ei piisa. Tuleb pakkuda täislahendust koos tarkvaraga.

Pakiautomaatide levikut piirab praegu peamiselt otsustajate piiratud silmaring. Näiteks suheldes ühe Euroopa postifirma tippjuhiga , tuli välja, et jah, meie automaadid on väga head ja neid tuleks kasutada, aga see, et kõik toimub elektroonselt, on ennekuulmatu ja võimatu. Väga paljud inimesed kaotaksid töö, kui kõik käiks elektroonselt ja polegi vaja paberil saadetavaid kutseid jne. Paber peab kindlasti alles jääma! Mis omakorda nullib efektiivsuse eelised, mida pakub pakiautomaadi täisteenus.

Ka meie peame ajaga kaasas käima ja muutuvate vajadustega kohanema. Äri alustades nägime oma sihtrühmana postifirmasid ja logistikaettevõtteid. Praegu on aga meie uus suur võimalus hoopis suured jaekaubandusketid, mis järjest enam sisenevad e-kaubandusärisse. Esimene selline koostöö on Ameerika kaubandushiid Walmart, kus töötab üle kahe miljoni inimese. Walmart pakub sarnaselt paljude teiste kaubanduskettidega oma klientidele internetis kauba tellimise võimalust. Tellitud kauba saavad kliendid kätte poest selleks ette nähtud letist. Ja tänu Cleveroni robotitele saavad Walmarti kliendid oma ostud kätte oluliselt kiiremini ja mugavamalt.  

Esimesed viis pakirobotit on Walmarti kauplustes üleval eelmise aasta lõpust ja järgmiste tootmine Viljandis praegu käib.

Walmart ei ole kindlasti ainus kaubandusettevõte, kellele selline lahendus sobib ja kindlasti pole kaubandusketid, posti- ning logistikaettevõtted ainsad, kellel pakiautomaatide kasutamisest tulevikus tulu on. Me mõtleme suurelt ja avatult.