Maksunõustamine

2026. aasta maksureform Leedus – mida oodata?

Vykintas Valiulis
Autor:
insight featured image
Artikli teemad

Kaitsefondi rahastamisallikatena on plaanitud mitu meedet, mis jõustuvad alates 2026. aastast. Nende muudatuste põhjus on geopoliitiline olukord ja vajadus tagada pikaajaline stabiilsus Leedu riigikaitse finantseerimises, eriti piirkonna ohutaset ja NATO kohustuste täitmise vajadust arvestades.

Eeldatakse, et kaitsefond koosneb lisaks:

  • 2% füüsilise isiku tulumaksust, mis eraldatakse otse fondi;
  • riigieelarvest eraldatavast äsja kehtestatud nn turvalisuse panusest, mis arvutatakse varakindlustuse ja kahjukindlustuse kindlustusmaksetest;
  • 50% mitteärilise kinnisvara maksust ja 0,2% ärikinnisvara maksust.

Lisaks on kavas eraldada kaitsefondile suurem osa eelarvetuludest, mis saadakse:

  • ettevõtte tulumaksust: 2025. aastal 1,9%, 2026. aastal 8% ja 2027. aastast 11,2%;
  • aktsiisimaksudest: 2025. aastal 4,1%, 2026. aastal 8% ja 2027. aastast 8,4%.

Uus nn turvalisuse panus (kahjukindlustuse lepingutest)

Riikliku julgeoleku rahastamiseks on kavandatud uus kohustuslik turvalisuse panus:

  • 10% kahjukindlustuse maksetest (nt varakindlustus, reisikindlustus).
  • 0% määr kohustusliku tsiviilvastutuskindlustuse puhul, mis on sõlmitud eraisikutega.

Panus täiendab kaitsefondi tulusid ja seda haldavad kindlustusseltsid.

Ettevõtte tulumaksu kavandatud muudatused

Maksumäärad tõusevad 1 protsendipunkti võrra.

Standardne ettevõtte tulumaksumäär tõuseb 2026. aastal 16%-lt 17%-le. Suureneb ka väikeettevõtete määr 6%-lt 7%-le.

Väikeettevõtete maksuvabastust pikendatakse 1 aastalt 2 aastale.

Perioodi, mille jooksul äsja registreeritud väikeettevõtete teenitud kasumit ei maksustata, pikendatakse 1 aastalt 2 aastale, et pakkuda kasvavatele ettevõtetele täiendavat tuge.

Uus kohene põhivara kulumi mahaarvamine

Kavas on võimaldada kohese amortisatsiooni rakendamist põhivaradele, varagruppidele „Masinad ja seadmed“, „Seadmed (struktuurid, kaevud jne)“, „Arvutiseadmed ja sidevahendid“, „Tarkvara“, „Omandatud õigused“ ja „Veokid, haagised ja poolhaagised“.

See kohene amortisatsiooni mahaarvamine ei kehti varadele, millele kohaldatakse investeerimisprojektide soodustust vastavalt ettevõtte tulumaksuseaduse paragrahvile 46-1 (st on võimalik valida, kas amortiseerida kohe, kuid ainult üks kord kohese amortisatsiooni kaudu, või kaks korda, rakendades investeerimisprojektide soodustust ja seejärel amortiseerides vara klassikalisel viisil).

Kontserni kahjumi edasikandmise piirang

Kavas on piirata maksukahjumi edasikandmise võimalust 70%-le ettevõtte maksustatavast tulust. Samuti määratakse, et kontserni/grupi liikmelisuse kestuse (2 aastat) ja ulatuse (2/3) tingimusi hinnatakse perioodi viimasel päeval, mitte ülekande hetkel, nagu varem oli määranud Leedu kõrgeim halduskohus. Selle muudatuse põhjus on soov vältida kuritarvitusi.

STEM-stipendiumi mahaarvamine

Ettevõtetele on kavas võimaldada stipendiumide kulude mahaarvamist STEM valdkondade (teadus, tehnoloogia, inseneriteadus ja matemaatika) üliõpilastele ja teadlastele, et edendada teadust ja tehnoloogiat. Seda saab teha kuni 2500 euro eest maksustamisperioodi kohta kolmepoolsete lepingute alusel.

Füüsilise isiku tulumaksu kavandatud muudatused

Kavas on muuta füüsilise isiku tulumaksumäärasid, võttes arvesse kõigi tululiikide kogusummat aastas, välja arvatud füüsilisele isikule äriühingust jaotatud kasumist saadud tulu (sellele kehtib eraldi arvestus).

  • Tuluosa, mis ei ületa 36 keskmist palka (~75 920 eurot), maksustatakse 20% määraga.
  • Tuluosa, mis ületab 36 keskmist palka (~75 920 eurot), kuid ei ületa 60 keskmist palka (126 533 eurot), maksustatakse 25% määraga.
  • Tuluosa, mis ületab 60 keskmist palka (~126 533 eurot), kuid ei ületa 120 keskmist palka (253 066 eurot), maksustatakse 32% määraga.
  • Tuluosa, mis ületab 120 keskmist palka (~253 066 eurot), maksustatakse 36% määraga. Kuid ilmselt 36% määrast tõenäoliselt loobutakse, sest see on liiga kõrge, ja nii jääks maksimaalseks määraks 32%. Arutelud praegu käivad, eelnõud on veel menetluses ja võivad seega muutuda.

Ettevõtlusest saadav tulu maksustatakse 20% määraga, kuid mahaarvamised on võimalikud. Näiteks tulu puhul, mis ei ületa 20 000 eurot, muutub efektiivne tulumaksumäär pärast mahaarvamisi ~5%.

Kinnisvaramaksu kavandatavad muudatused

  • Ärikinnisvara jaoks on kehtestatud täiendav 0,2% tariifikomponent (riigieelarvesse / kaitsefondi).
  • Kinnisvara hindamine maksuväärtuse määramiseks toimub vähemalt iga 3 aasta tagant (praegu 5 aastat).
  • 50% maksuvabastus elukohaks deklareeritud eluaseme puhul (kinnisvara, mille väärtus on kuni 450 000 eurot).
  • 75% maksuvabastus elukohaks deklareeritud eluaseme puhul peredele, kel on 3 last või kes kasvatavad puudega last (kinnisvara, mille väärtus on kuni 450 000 eurot).
  • Kinnisvaramaksust on kavas vabastada inimesed, kellel on õigus saada hüvitist eluaseme küttekulude eest.

*Näide: 199 999-eurose väärtusega kinnisvara puhul oleks aastane maks ~200 eurot. Kui aga elukoht on deklareeritud ülalnimetatud väärtusega kinnisvaraobjektile ja seal elab üks inimene, on aastamaks 100 eurot, kahe kaasomaniku puhul kummalgi 50 eurot.

Real estate tax example

Käibemaksu ja aktsiisimaksude kavandatud muudatused

Käibemaks

Vähendatud käibemaksumäär tõuseb 9%-lt 12%-le järgmiste teenuste puhul:

  • Majutus.
  • Reisijatevedu.
  • Kunsti- ja kultuuriürituste ja -asutuste külastamine.

Vähendatud käibemaksumäär langeb 9%-lt 5%-le järgmiste teenuste puhul:

  • Raamatud ja mitteperioodilised informatiivsed väljaanded.

9% määr kütte, küttepuude ja sooja vee puhul kaotatakse ja neile rakendatakse standardset 21% määra.

Aktsiisimaksud

Riigikaitse ja rahvatervise poliitika eesmärkide rahastamisele kaasa aitamiseks on kavandatud maksustada mittealkohoolseid magustatud jooke, energiajooke ja joogikontsentraate.

Maksumäärad:

  • 100 ml joogi suhkrusisaldus ei ületa 8 g – 7,4 eurot 100 liitri kohta.
  • 100 ml joogi suhkrusisaldus ületab 8 g – 21 eurot 100 liitri kohta.
  • Energiajoogid – 21 eurot 100 liitri kohta.
  • Joogikontsentraadid – 105 eurot hektoliitri või 4,2 eurot kilo kohta.
2026. aasta maksureform Leedus – mida oodata?

2026. aasta maksureform Leedus – mida oodata?

Laadige alla muudatuste kokkuvõte [1054 kb]