article banner
Kaudsed maksud digiettevõtetes

Uued kaudsete maksude reeglid mõjutavad digimajanduse ettevõtteid

Kristjan Järve Kristjan Järve

Käibemaks ja muud kaudsed maksud (GST – kaupade ja teenuste maks ehk tarbimismaks) on muutunud tehnoloogiafirmadele oluliseks väljakutseks alles viimastel aastatel. Kuna tarkvaraettevõtted müüvad oma  teenuseid veebis ehk paigas, kus nad kliendiga füüsiliselt kokku ei puutu, siis varem ei olnud neil kohustust maksta maksu igal tehingult.

Uued EL-i reeglid veebis müüdavate teenuste käibe tekkimise koha suhtes nõuavad maksu maksmist riikides, kus asuvad kliendid (vaata täpsemalt siit). Samale põhimõttele viitavad ka OECD viimase aja initsiatiivid (BEPS – maksubaasi vähendamine ning kasumi siirdamine). Maksustamise teraviku nihkumine kaudsetele maksudele toimub laialdaselt ka mujal maailmas, kus planeeritakse käibemaksu või tarbimismaksu sisse viimist (India, Araabia Ühendemiraadid jt), kuna kaudsete maksude haldamine on riikidele lihtsam ning aitab hoida ettevõtte tulumaksumäära konkurentsivõimelisemana. 

Tulevased miljardi dollari tehnoloogiaettevõtted (nn ükssarved) ei saa maksudega seonduvaid väljakutseid alahinnata. Siit [ 2712 kb ] leiate ingliskeelse ülevaate (pdf), mis teeb lühikokkuvõtte erinevatest kaudsete maksudega seotud kaalutlustest, millega piiriüleselt tegutsevad tehnoloogiaettevõtted peavad oma ärimudelis arvestama ning igapäevaselt tegelema.