article banner
Teenindus ja turism

Hotelliäri: kas ees ootab revolutsioon või mandumine?

Mati Nõmmiste Mati Nõmmiste

Hotelliäri elab läbi suuri muutusi. Klientide lojaalsust on aina raskem võita, broneeringuveebides nagu booking.com jt, on rohkete pakkumiste seast keeruline silma jääda ning nende vahendustasud pole samuti väikeste killast. Mõru suutäis on ka Airbnb võidukäik, mis üle kahe miljoni ööbimiskoha pakkujana astub traditsioonilistele hotellidele kõvasti kandadele.  

Järelikult ei jää hotellidel muud üle, kui uusi ärimudeleid juurutama hakata. Positiivseid näiteid leiab maailmast küll. Näiteks Hyatt’i hotellikett omandas osaluse Onefinestay’s, mis on Airbnb kallim versioon. Nii mõnedki hotellipidajad usuvad, et hoolimata konkurentsist nn traditsioonilise hotelliäriga on jagamismajanduse platvormid tegelikult kasulikud, sest need kasvatavad turgu ja toovad rohkematele inimestele reisimisvõimalused käeulatusse.

On ka neid hotellikette, kes on asunud Airbnb’ga koostööle ja pakuvad klientidele võimalust Airbnb kaudu ka oma hotellidesse broneeringuid teha. Näiteks majutusäri analüüse koostava USA ettevõtte STR strateegiadirektor Elizabeth Randall-Winkle kommenteeris, et Airbnb komisjonitasu on ainult 3%, võrreldes traditsiooniliste broneerimiskeskkondade võetava 10–25%-ga.

Eeskuju lennufirmadelt

Paljud lennufirmad saadavad kliendile pärast broneeringu tegemist infot sihtkoha, autorendi- ja majutusvõimaluste jms kohta, et muuta kliendile reisimine mugavamaks. Sama mudelit saavad kasutada ka hotellid, pakkudes kliendile hotellis viibimise ajal kasulikku infot ja teenuseid. Näiteks www.bemate.com pakub lisaks oma põhiärile, milleks on korterite broneeringute vahendamine, paljudele hotellidele ka muid teenuseid. See tähendab, et hotellis peatuv klient saab tellida hotelli toitu, lapsehoidja jms.

Hindade langetamine klientide meelitamiseks võib anda lühiajalise efekti, kuid see pole jätkusuutlik. Pigem võiks mõelda lennufirmade eeskujul diferentseeritud hinnastamisele. Päris paljude lennufirmadega lennates tuleb äraantava pagasi eest lisatasu maksta, samuti pole toitlustamine tihti piletihinna sees. Samasugust lähenemist saavad kasutada ka hotellid. Tubade hindu võib klassifitseerida näiteks toast avaneva vaate järgi (hea vaade maksab rohkem) või toa asukoha järgi (lifti kõrval on mürarikkam, tuba on odavam). Samuti võib pakkuda odavamat hinda neile, kes ei soovi iga päev toa koristamist. Seega hinnakujundus peaks olema paindlik ja hinna-kvaliteedi suhe paigas.

Neli uuendust hotelliäris:

  1. USAs on mitmed hotellid hakanud pakkuma broneerimisvõimalust Airbnb kaudu. Esimesed pääsukesed on näiteks New York’s Box House Hotel, Riff Hotels ja Union Hotel.
  2. Hilton, Starwood ja IHG teevad koostööd Uberiga. Näiteks Hiltoni kliendid saavad Uberi kaudu kasutada Hilton HHonors’i äppi, et hotelli sisse registreerida ja endale digitaalne toavõti saada. Starwoodi külastajad aga saavad Uberit kasutades Starwoodi lojaalsusprogrammi punkte teenida.
  3. Marriott International on sihikule võtnud Hiina kasvava keskklassi, pakkudes neile broneerimisvõimalust e-kaubandushiiu Alibaba sõsara Alitripi kaudu.
  4. AccorHotels avas oma broneerimiskeskkonna ka teistele hotellidele, pakkudes nüüd võimalust reserveerida tuba veel 10 000 hotellis üle maailma lisaks AccorHotels hotellidele. Selle sammuga kasvatab AccorHotels oma käivet, sest võtab teistelt hotellidelt broneeringusüsteemi kasutamise eest komisjonitasu. 

Artikkel põhineb auditeerimis- ja raamatupidamisettevõtte Grant Thorntoni ülevaatel „Business model innovation: hotels’ roadmap to 2020 [ 1929 kb ]“.